Hello, stranger...

Hello, stranger...

This is a private blog for my cinematic obsessions and scintillating (one-sided) reflections about movies. Feel yourself at home!

duminică, 20 august 2017

Twin Peaks: kitul neofitului în labirintul lynchian (7)

[long post ahead, possible minor spoilers]
➧➧➧ 
Now we know who The Giant is.


Fiecare apariție din acest sezon i-a fost creditată cu șapte semne de întrebare (???????). Nu mă pot abține să nu remarc ca side note că șapte este și cifra din denumirea firmei de asigurări în care e angajat Dougie Jones în Vegas (Lucky 7).

A fost nevoie ca Andy (un freak din toate punctele de vedere) să fie aspirat în ceea ce, după aparențe, pare a fi White Lodge, pentru a-i afla numele (sau ocupația metafizică?), dovadă că și-n (alter)lumea imaginată de Lynch, una profund îndatorată spiritualității orientale, informațiile fundamentale li se revelează celor simpli și funciarmente buni, acelor indivizi cărora în mod eronat li se aplică o etichetă la rândul ei interpretată eronat: săraci cu duhul.

The cow jumped over the moon.


Mai departe voi conecta din nou niște puncte (this time on a more serious note), pornind de la conceptul câmpului unificat, element-cheie în opera lui Lynch. Ideea mea e că întreg episodul 14 a fost un showcase și o pledoarie pentru White Lodge, o dezvelire parțială a semnificațiilor sale cu scopul de a pregăti un noratoriu între cele două lumi antagonice.

Priviți cu atenție camera în care e transportat Andy.


Decorul e identic cu cel din fenomenalul episod 8 (pe care eu-l numesc Geneza) în care Fireman o zămislește (amnufacturează?) pe Laura Palmer pentru ca Senorita Dido s-o trimită în... Twin Peaks, Washington, USA.


Așa cum știm Laura va pierde lupta cu demonii din Black Lodge, care o vor corupe cu totul, de unde și imposibilitatea de a fi salvată. Dacă ați văzut Fire Walk with Me, vă veți aduce aminte că MIKE, bărbatul cu un singur braț, știe ce urmează să se întâmple în cabana lui Jacques Renault. Totuși, în noaptea fatidică va ajunge prea târziu pentru a mai interveni decisiv, Laura împlinindu-și unul dintre potențialele destine (miel sacrificial)...


Același MIKE (One-Armed-Man), cândva partener de orori cu BOB, devenit mai apoi adversar al acestuia, îl ajută acum pe aparent naivul Dougie Jones/The Good Cooper, căruia Fireman îi spune la un moment dat, mai pe la început, că a fost manufacturat cu un rost încă necunoscut. Una dintre teorii îl creditează chiar pe Mr. C. ca autor al frankesteinizării lui Dougie Jones, parte a tentativei de a evita iminenta reîntoarcere în Black Lodge. Am rezerve deocamdată, însă explicitarea proiectului Blue Rose printr-un determinism de tip tulpa complică lucrurile până în punctul unei infinități de variante ;)

Naido, femeia cu pleoapele cusute apare în episodul al treilea, imediat după ce ieșirea lui Dale Cooper din Black Lodge e temporar zădărnicită de doppelganger-ul său (Mr. C./The Bad Cooper). Plutind în derivă prin spațiu, Dale Cooper nimerește într-un cub de metal locuit de Naido, care pe lângă că nu vede, nici nu poate articula ceva inteligibil. Cu toate acestea, îi dă de înțeles că amândoi sunt în primejdie (un bubuit necontenit în pereții cubului nu anunță nimic bun) și îl ghidează spre acoperiș de unde ea, înveșmântată într-o rochie purpurie, se catapultează în marea de stele (Cooper o va urma câteva minute mai târziu).


O reîntâlnim în acest episod, vie dar dezbrăcată, în pădure, la 253 de metri de Jack Rabbit's Palace, longitudine est, ora 2:53 PM.


Reîntors printre colegii săi, după briefing-ul pe care i-l face Fireman, Andy știe cine e Naido și că trebuie salvată: „...there are people that want her dead”. Cine ar putea să fie? E destul de străvezie treaba.

Naido's background: «In Japanese, the term naidō (内道) describes „orthodoxy”, simultaneously describing „inner teachings” or „[one] within the path” of nature and righteousness. Although the character 道 is most associated in the West with Chinese Taoism, it is used in East Asia to describe similar concepts in Shintoism and Buddhism, which has been studied by both Lynch and Frost.» (de aici)

Revin acum la alte trei indicii referitoare la White Lodge:

1. Locul indicat pe bilețelul lăsat de Major Garland Briggs nu e populat cu sicomori, arbori care semnalează/acompaniază prezența celuilalt portal, iar fumul/mirosul care se degajă în jurul acelui inel de magmă nu pare a fi puturos, spre deosebire de cel degajat de „ușa” către Black Lodge.
2. Vortexul care-l răpește pe Andy nu are de strajă, la celălalt capăt, woodsmen (spre deosebire de cel văzut de Gordon cu câteva episoade în urmă). Naido trăiește, în timp ce lângă coșmelia numită The Dutchman's (unde se presupune că-și are sălașul Phillip Jeffries) zace un cadavru de femeie. Fără cap.


3. De regulă, cei răpiți nu-și mai aduc aminte nimic din ce li se întâmplă (de aceeași amnezie e atins și Major Briggs, de exemplu).


Pe Freddie, băiatul cu mănușa verde, îl vedem la finalul celui de-al doilea episod, la Roadhouse, cu James. Dar cine i-a acordat atenție? Și câți au remarcat mănușa aia? Mie mi-a scăpat detaliul, fiind plecat pe fentă: schimbul de priviri dintre James și Shelly, aflată la o masă cu alte gagici. E genul de amănunt pe care Lynch ni-l bagă sub nas, însă cam degeaba: nu-l observăm. Și-n episodul 14 se întâmplă ceva similar, doar că acum am fost ceva mai pe fază (revin mai încolo asupra chestiunii).

Freddie este reintrods în cadru și ce aflăm despre el cu patru borne înainte de final (aș zice chiar trei, fiindcă sezonul se va închide simetric, cu ultimele două părți compactate într-una singură)? Nu, nu că e agent de pază, în tura de noapte cu James, la The Great Northern, hotelul unde probabil se vor înfrunta cei doi Cooper in the grand finale. Aia e acoperirea... Informația e mult mai importantă și spectaculoasă: puștiul e, ca să zic așa, agent White Lodge.

A fost răpit în timp ce pierdea vremea în East End - Londra, prelucrat de The Fireman și trimis (la fel ca în cazul Laurei) în Twin Peaks, Washington, USA. Cu o mănușă verde (pe mâna dreapta), pe care n-o mai poate da jos. Partea cea mai atipică în povestea sa, partea care intrigă (vezi punctul 3 de mai sus), e că el își aduce aminte tot ce ține de acel eveniment. Și că atunci când folosește puterea supermănușii capetele trosnesc și gâturile se rup cam ca atunci când lovește Mr. C. Ce avem deci aici? Un dublu agent? Unul deja corupt de Black Lodge? Sau unul care încă nu-i pe deplin conștient de misiunea și abilitățile sale? Go figure...


Revenim la câmpului unificat:„E interesant să vezi cum pot fi puse laolaltă niște elemente atât de diferite, fără nici o legătură între ele. Și asta îți face mintea să meargă. Ce legătură există între două elemente complet distincte? Trebuie să apară un al treilea, care să le unească pe cele două. Pentru a vedea cum poate unitatea să înceapă să funcționeze în mijlocul diversității, trebuie să depui eforturi asidue. Oceanul este unitatea, iar elementele disparate plutesc pe el.” (David Lynch în Cum să prinzi peștele cel mare, carte apărută în 2007, la Humanitas, în traduerea amicului Cătălin Mesaru, despre ale cărui abilități de traducător aflu abia acum)

Disparate, deci.
Poftiți disparități atunci.

1. Monica Bellucci dream

În visul lui Gordon, Monica îl invită să privească îndărăt iar el se execută. Și ce se întâmplă în fundal? Faimosul episod cu apariția (?) dispărutului Phillip Jeffries se întâmplă. Numai că Lynch alege iar jocul (doar suntem în vis) și inserează altă variantă a secvenței din Fire Walk with Me, cea care a picat la montaj și mai apoi inclusă în The Missing Pieces.Veți vedea că diferența e practic sinonimă cu o schimbare de paradigmă în privința agentului Cooper.

Screenshot from Twin Peaks:The Return (ep. 14)
Screenshot from Twin Peaks:Fire Walk with Me (1992)
Screenshot from Twin Peaks:The Missing Pieces (2014)
This vs. That? Do you copy? This could be a real game changer. 

2. Sarah Palmer dream (?)
 „Ador să văd oameni apărând din întuneric”, mai zice Lynch în cartea lui. Cam de unde iese Sarah Palmer aici? Sau Diane în secvența în care e înregimentată (pe principiul „mai bine să-ți ții dușmanii aproape”) în echipa de șoc condusă de Gordon...


Dar asta e nimic pe lângă ce urmează. Știm din experiență că atunci când sfârâie o sursă de lumină (bec, felinar, reclamă luminoasă), în zona respectivă e un individ contaminat (așa-i zic eu) sau o entitate din altă lume (așa-i zice Lynch). Semnalul ăla sonor îl auzim îainte ca Sarah Palmer să intre în barul unde-i va face de petrecanie unui șofer de camion (vă mai amintiți de Buella?). Acesta e semnalul exterior. Dar există unul și în interior. Priviți cu atenție cele trei dungi de deasupra frigiderului.


Steagul României pe naiba :))
Iată ce zice Lynch vorbind despre a patra stare: „...îmi imaginez toată treaba asta ca o cameră rotundă cu perdele roșii, galbene și albastre. (s.m.) Perdelele sunt trei stări de luciditate: trezirea, somnul și visarea. Între ele, poți vedea albul Absolutului - pura și superba luciditate.”

Vă întreb, prin urmare:
- care e starea în care se află Sarah Palmer în momentul în care intră în cârciumă (hint: fumul țigării se duce preț de câteva clipe in reverse)?
care e culoarea calului pe care îl tot vede Sarah Palmer în Fire Walk with Me?
(la asta răspund eu, adăugând și o replică decodificatoare din episodul 8: The horse is the white of the eyes, and dark within.." )

Screenshot from Twin Peaks:Fire Walk With Me (1992)
3. Audey Horne dream (?)

Dacă ați ajuns aici înseamnă că sunteți la curent cu partea în care ziceam că am mușcat momeala și nu am fost atent la Freddie. Ei bine, nu la fel stau lucrurile cu Billy, insul pe care-l tot invocă Audrey pentru a-și insulta soțul.


Întrebare: cine dracu' e Billy ăsta? Inițial am crezut că e proprietarul camionetei pe care Richard Charlie Horne (adică Chuck?) a luat-o cu anasâna și cu care dementul a comis terifiantul accident din episodul 6. Pista derutantă era la locul ei.

Screenshot from Twin Peaks:The Return (ep. 14)
Screenshot from Twin Peaks:The Return (ep. 7)
Atât doar că redneck-ul din colț e trecut pe generic The Farmer. Și nu seamănă deloc cu alt personaj de teapa lui, deținutul cu fața spartă din arestul poliției Twin Peaks, parașutat acolo out of the blue.


Numele nu ne spune mai nimic (Drunk), însă ne spun destule semnalmentele strecurate în discuția dintre două necunoscute în Bang Bang. Aflăm, de pildă, că pe mama uneia dintre ele o cheamă Tina (adică cea pe care o sună soțul lui Audrey) și că alături de ea l-a văzut, în bucătăria lor, preț de câteva secunde pe Billy (aievea sau ca în vis, nu e foarte clar) speriat și cu mecla terci. E destul de evident cum stau lucrurile dacă punem cap la cap descrierile. My bet: this is Billy (și nu altul).

Vom vedea mai încolo (teoretic) ce hram poartă și dacă e sau nu plăsmuirea cuiva. Dacă nu e așa, mea tulpa ;)