Hello, strangers!

Hello, stranger...

This is a private (from time to time) blog for my cinematic obsessions and scintillating (one-sided) reflections about movies. Feel yourself at home!

24 iulie 2016

Cvasimilitudini II.60 [Raven masks]

Screenshot from Judex (dir. Georges Franju/1963)

Screenshots from True Detective - Season II/2015 (episodes 1 & 2)

Am fi putut discuta şi de Kubrick sau Lynch în context, însă Judex-ul lui Franju, revizitare-omagiu a originalului lansat în 1916 de Feuillade, mi se pare cel mai apropiat de plotul din TD II. Combustibilul care-l alimentează e răzbunarea ori bărbatul care-l doboară pe Velcoro, folosindu-se de shotgun, exact asta urmăreşte (îi vom afla ceva mai târziu şi motivaţiile). Dacă pentru el masca (însuşită din casa primei victime) e mai degrabă un accesoriu utilitar la care nu mai apelează ulterior, semnificaţiile ne rămân nouă de descifrat.

În faimosul lor dicţionar de simboluri, Chevalier şi Gheerbrant repertoriază accepţiuni variate ale prezenţei acestei păsări şi afirmă că negativizarea e relativ recentă, apărută pe filieră romantică şi localizată preponderent în Europa. Lărgind perspectiva de interpretare prin recursul la epoci ceva mai îndepărtate şi la spaţii culturale mai puţin prezente în orizontul occidental de aşteptare, concluzia lor captează nuanţele: „(...) în majoritatea credinţelor ce-l privesc, corbul apare ca un erou solar, adesea demiurg sau mesager divin, oricum ghid, ba chiar ghid al sufletelor în ultima lor călătorie, deoarece fiind psihopomp, descoperă fără greş tainele întunecimilor. Aspectul lui pozitiv pare legat de credinţele popoarelor nomade, vânători şi pescari, pe când cel negativ se iveşte odată cu viaţa sedentară...” 

Şi să nu uităm că acelaşi corb a fost trimis de Noe să verifice starea apelor după cele 40 de zile de potop.