Hello, strangers!

Hello, stranger...

This is a private (from time to time) blog for my cinematic obsessions and scintillating (one-sided) reflections about movies. Feel yourself at home!

31 iulie 2016

Cvasimilitudini II.61 [More drains]

Screenshots from Psycho (dir. Alfred Hitchcock/1960)

Screenshot from Ms. 45 (dir. Abel Ferrara/1981)

Spre deosebire de evocarea subtilă discutată aici, Ferrara nu se încurcă şi livrează citatul în propriii săi termeni, semn că n-a tocit lecţia hitchcockiană, ci a trecut-o printr-un filtru personal demecanicizat. El era oricum cu temele la zi, căci Psycho nu e singura referinţă convocată în acest vigilante cult classic... Regăsim de asemenea ecouri cât se poate de limpezi din Repulsion, Taxi Driver, I Spit on Your Grave sau The Big Heat, adică titluri care vorbesc despre stil, viziune şi atac asupra realităţilor sociale din America anilor de frontieră (70-80).

Ar mai merita spus că Ms. 45 înseamnă, dincolo de portretul sumbru al străzilor mărginaşe şi periculoase din NY, şi debutul actriţei Zoë Lund, combinaţie explozivă de gene suedeze şi greceşti (după unele surse chiar româneşti). Aş zice chiar autodistructivă, gândindu-mă că va încheia conturile cu viaţa la doar 37 de ani în urma unei supradoze. La Paris, acolo unde au mai sfârşit-o şi alţii.

În orice caz rolul Thanei*, croitoreasa mută (violată de două ori în aceeaşi zi), care se transformă într-o femeie fatală ucigaşă de bărbaţi netrebnici, va rămâne fundamental în scurta-i carieră, deşi nici amănuntul că e autoarea scenariului la Bad Lieutenant, film-emblemă pentru Ferrara, nu-i deloc de ignorat, ba din contră.


Apropo de viol(atori): Ferrara nu a ezitat să se distribuie în rolul unuia dintre ei. Director cameos in their own films cum ar veni.

* aluzia la Thanatos e mai mult decât străvezie