„După speculaţiile postmoderne despre «sfîrşitul istoriei» şi implicit al practicii istoriografice, m-aş revendica de la formulele de supravieţuire a speciei, cu argumentul că textele întrunite sub această titulatură au fost publicate de-a lungul a 12 ani ai unei triple tranziţii: dintre secole, sisteme şi generaţii. O tranziţie care, dacă nu s-a încheiat, şi-a trasat deja acolada. Ceea ce articulează... articolele ca «fractali» ai unei deveniri... istorice. Cît despre subiectivitatea înscrisă în titlu (confundată de unii – deliberat? – cu subiectivismul ori cu subiectivitatea nombrilistă, lipsită de organul criticii profesioniste valorizante şi disjunctive), au consumat prea multă cerneală iluştrii şi inegalabilii înaintaşi ai criticii şi istoriografiei mai ales literare, obligaţi să se apere de o atare «învinuire», încît îmi permit (sînt nevoit) să fac din acest fost stigmat un soi de blazon afişat la vedere, bineînţeles fără pavăza vreunor ghilimele la... subiectivă, dar şi fără a cuteza un racord cu înalta autoreferenţialitate a postmodernilor beletristici.”
Acest fragment este extras din prefaţa primului volum al Istoriei subiective a tranziţiei filmice (cu subtitlul Al Patrulea Val, restauraţia mediocrată şi refondarea cinema-ului românesc) semnat de criticul de film Valerian Sava. Cartea va fi lansată astăzi, 25 noiembrie, la Gaudeamus, cu începere de la ora 18.00, la standul Editurii Paralela 45. Celor ce au ocazia să participe le spun doar atât: nu rataţi evenimentul!
P.S.: Volumul este dedicat „memoriei şi actualităţii lui Ion I. Cantacuzino şi Alex. Leo Şerban”.