Hello, strangers!

Hello, stranger...

This is a private (from time to time) blog for my cinematic obsessions and scintillating (one-sided) reflections about movies. Feel yourself at home!

22 februarie 2015

Prono-stick: Cabana unchiului Oscar (ediţia 2015)

Later edit:
9 din 12 mi-au ieşit, un scor nu tocmai rău, însă nu mă bucur foarte tare fiindcă Boyhood a rămas în afara palmaresului, preferatul votanţilor din AMPAS fiind Birdman. Un premiant onorabil, i-am apreciat virtuozitatea stilistică şi meta-swobizness-ul coroziv, însă tot departe rămâne de anvergura contracandidatului său. Evit să fac alte comentarii. Palmaresul complet îl găsiţi aici.

***

Nu ştiu câţi dintre voi au chef să-şi piardă noaptea ce va să vie urmărind mega-ceremonia de decernare a premiilor Oscar (I won't!) - va fi transmisă în RO pe Digi24 & DigiFilm -, însă şi dacă vă veţi uita şi dacă nu, câştigătorii doar de-aici îi aflaţi. În avanpremieră şi-n exclusivitate :D

I-am aflat pe surse*, cum se află toate lucrurile neesenţiale în zilele noastre şi pentru că nu-s egoist, cel puţin nu acum, am decis să împărtăşesc cu voi informaţiile.

Ca să nu vă mai irosesc timpul (îl veţi irosi la noapte, oricum), here they are (mă refer la categoriile importante ca să nu vă răpesc întreaga plăcere cu spoiler-eala, hahahaha, ce-am mai râs!):

BEST PICTURE

Nominalizări:
Boyhood
Birdman, or the Unexpected Virtue of Ignorance
The Grand Budapest Hotel 
The Theory of Everything
The Imitation Game
Selma
Whiplash
American Sniper 



Câştigător:



Din lupta cumva faustică pentru sufletul Hollywood-ului iese învingător filmul lui Linklater, asta chiar dacă Hollywood-ul şi extensia sa gratificatoare, premiile Oscar, iubesc (freudian) teatrul. În plus, şi Boyhood, şi Birdman se sprijină pe concepte tehnice inovative, lucru care se poate spune şi despre The Grand Budapest Hotel cu ale sale trei aspect ratios aferente fiecărui tronson temporal în care se desfăşoară povestea (1.85 : 1 pentru 1985, 2.35 : 1 pentru 1968 şi 1.37 : 1 |full frame| pentru 1932+), însă în acest din urmă caz avem de-a face mai degrabă cu o formalizare ludică sincronizată cu tonul filmului, deci nu intră în calcul.

colaj: cinesseur
Restul candidatelor, chiar dacă propun naraţiuni focalizate (schematic sau nu) pe excepţionalul cotidian cu efecte moralizator-inspiraţionale, nu puteau emite pretenţii altfel decât din politeţe. Nici măcar party crasher-ul Eastwood, al cărui American Sniper a înfierbântat taberele pro şi contra din State până la sub-nivelul înjurăturilor de mamă! Sau cu atât mai puţin el...

BEST DIRECTOR

Nominalizări:
Richard Linklater (Boyhood)
Alejandro González Iñárritu (Birdman, or the Unexpected Virtue of Ignorance)
Wes Anderson (The Grand Budapest)
Morten Tyldum (The Imitation Game)
Bennett Miller (Foxcatcher)





 Câştigător:
Richard Linklater 



Motivele sunt evidente: bravură conceptuală, execuţie perfectă şi perseverenţă! 12 ani in the making cu un film nu e floare la ureche (şi oricum nimeni nu a mai făcut aşa ceva până acum), ca să nu mai vorbesc de rezultatul excepţional, o veritabilă „sculptură într-un bloc masiv de timp”, cum o numea cineva. Glumind oarecum, aş putea zice că Linklater a fost... 12 years a slave. Of his idea/obsession/commitment, you name it! Mai mult: Boyhood e culmea unei cariere solide, construită pas cu pas, incremental.

BEST ACTOR 

Nominalizări:
Benedict Cumberbatch (The Imitation Game)
Bradley Cooper (American Sniper)
Michael Keaton (Birdman)
Steve Carell (Foxcatcher)
Eddie Redmayne (The Theory of Everything)

Câştigător:
Eddie Redmayne
(as Stephen Hawking)



Academia gândeşte în pattern-uri, iar aici avem unul clasic: viaţa unui bărbat genial şi complicat în care femeia ce-l iubeşte este o eroină pe altarul unei căsnicii/vieţi familiale ameninţate din toate părţile, dar mai ales din interior (povestea e spusă preponderent din perspectiva ei). Iar când bărbatul se numeşte Stephen Hawking şi mai e şi debilitat fizic, nu mai contează nici revenirea rampantă a unui ex-star rătăcitor (Michael Keaton) - parte a mitologiei hollywood-iene etern regenerabile şi asta -, nici matematicianul ale cărui eforturi au scurtat WWII prin decriptarea codurilor naziste, cu atât mai puţin dilemele morale ale unui lunetist american (ucis, culmea!, în civilie, după lăsarea la vatră, meta-informaţie off screen care ar trebui să-i sporească valoarea adăugată). Premiul de faţă nu face altceva decât să recompenseze un rol extrem de solicitant fizic de care Redmayne se achită cu succes.

Partea cea mai bună din toată combinaţia e că iubitorii de mate-fizică (balistica e tot parte a fizicii, unde mai pui şi sfidarea gravitaţiei din Birdman?) au fost realmente răsfăţaţi anul ăsta!

BEST ACTRESS

Nominalizări:
Marion Cotillard (Deux jour, une nuit/Two Days One Night)
Felicity Jones (The Theory of Everything)
Julianne Moore (Still Alice)
Rosamund Pike (Gone Girl)
Reese Witherspoon (Wild)
  Câştigătoare:
Julianne Moore




Still Alice, still Alzheimer (ba şi prematur instalat în viaţa unei profesoare de lingvistică). Nothing (or nobody) can beat this! Not even Jane Hawking, the enduring wife of a disabled genius.

SUPPORTING ACTOR

Nominalizări:
Robert Duvall (The Judge)
Ethan Hawke (Boyhood)
Edward Norton (Birdman)
Mark Ruffalo (Foxcatcher)
J.K. Simmons (Whiplash)

Câştigător:
J.K. Simmons




Altă categorie în care favoritul nu a avut concurenţă. Sau na, ceilalţi nu au avut nici o şansă (cu excepţia lui Mark Ruffalo, poate). Simmons e la prima nominalizare (lider e Duvall, cu 7, însă rolul, un judecător prins cu mâţa în sac în ajunul retragerii, nu-l ajută defel) şi, în nota clişeistică a filmului în care joacă, cel din urmă este cel dintâi. Infamous as might be, but Oscar always loves a stern, tough and sometimes abusive mentor.


SUPPORTING ACTRESS

Nominalizări:
Rosanna Patricia Arquette (Boyhood)
Keira Knightley (The Imitation Game) 
Laura Dern (Wild)
Emma Stone (Birdman)
Meryl Streep (Into the Woods)
  Câştigătoare:
Rosanna Patricia Arquette




Cine să-l fi luat? Sau cui să-l fi dat? Domnişoarei Clark, singura femeie din echipa care a spart Enigma Code? Nu prea mergea! Vrăjitoarei Streep? C'mon! E abonată şi la nominalizări (19), şi la premii (3), deci a se slăbi. Cum Sam (Emma Stone) în Birdman şi Bobbi (Laura Dern) în Wild sunt inimoase, dar şi cam decorative, statueta de-aici nu putea ajunge decât în mâinile cui o merita u vârf şi îndesat, adică MVP-ului din lista de pretendente: Patricia Arquette. A single mother of two. Struggling. Nu-i de colea.

Alţi premianţi (în ordinea importanţei stabilite de mine arbitrar):

BEST CINEMATOGRAPHY: Emmanuel Lubezki (piruetele camerei din Birdman sunt deja un reper pentru anii ce umează, exerciţiu metastilistic de referinţă)

BEST ORIGINAL SCREENPLAY: Wes Anderson (The Grand Budapest Hotel): impetuozitate narativă la superlativ as usually

BEST FOREIGN FILM: Ida (dir. Pawel Pawlikowski/Polonia) or the reinforcement of Academy ratio (see Tabu by Miguel Gomes for further reference)


BEST DOCUMENTARY: Citizenfour (dir. Laura Poitras): let it (be) Snowden!

--------------------------------
* Schema/trucul cu sursele e un pamflet şi trebuie tratat(ă) ca atare.