Cadru din Balanţa (regizor Lucian Pintilie/1992)
Screenshot from Heaven (dir. Tom Tykwer/2002)
Poate nu e lipsit de interes să ştiţi că scenariştii lui Heaven sunt Krzysztof Kieslowski &
Krzysztof Piesiewicz, adică autorii Dekalog-ului, singura producţie cinematografică pe care Kubrick nu se sfia s-o considere capodoperă. Acest Heaven este primul segment din ceea ce ar fi trebuit să fie o trilogie-pandant pentru celebrissima Trois Couleurs, numai că de data asta spaţiul (tragic) de referinţă era Italia. Nu s-a mai concretizat din cauza morţii lui Kieslowski, prin urmare Hell şi Purgatory, celelalte două părţi, au rămas în aer. Sau pe pământ, printre noi, într-o formă nesesizabilă.
Regia lui Tykwer se ridică la nivelul scriiturii şi îi respectă suflul ideatic, din care perspectivă Heaven rămâne un film unic în CV-ul său şi în materie de camera work (minunată!), dar mai ales în ceea ce priveşte transpunerea densului substrat filosofic din scenariu. Apropiat oarecum de Die tödliche Maria, unul din lungmetrajale sale de începuturi, şi totuşi singular. Subtil, pictural, deliberativ. Love it or hate it kind of thing...
Şi da, şi în Balanţa, şi în Heaven, această scenă, metaforă a ştim noi ce, e iconică, pivotală, tulburătoare.
Regia lui Tykwer se ridică la nivelul scriiturii şi îi respectă suflul ideatic, din care perspectivă Heaven rămâne un film unic în CV-ul său şi în materie de camera work (minunată!), dar mai ales în ceea ce priveşte transpunerea densului substrat filosofic din scenariu. Apropiat oarecum de Die tödliche Maria, unul din lungmetrajale sale de începuturi, şi totuşi singular. Subtil, pictural, deliberativ. Love it or hate it kind of thing...
Şi da, şi în Balanţa, şi în Heaven, această scenă, metaforă a ştim noi ce, e iconică, pivotală, tulburătoare.