Hello, strangers!

Hello, stranger...

This is a private (from time to time) blog for my cinematic obsessions and scintillating (one-sided) reflections about movies. Feel yourself at home!

12 iulie 2009

Polițist, adjectiv: eseu despre articolul nehotărât al legii

Atenție: bloc de text!
Felicitări & mulțumiri anticipate celor care-l vor citi.
Până la capăt.
Acolo e o fotografie sugestivă...

Polițist, Adjectiv
nu e genul de film care să-ți flateze direct inteligența. Porumboiu nu-ți oferă ocazia să anticipezi următoarea mișcare sau finalul, nu-ți face cu ochiul, complice, nu se bagă cu tine în seamă, nu!, el își vede de treaba lui plecând de la premisa că și tu, spectator, adjectiv, ți-o faci pe-a ta: urmărești povestea, atât cât e, iar când s-a isprăvit, te distanțezi reflexiv. Cred că asta e una din cauzele pentru care există oameni lehămesiți de Porumboiu. După numai două filme!

Pentru mine, Polițist, Adjectiv e un film despre... ziduri. Interioare și exterioare. Ziduri fizice, murdare, scorojite, reci, mâzgălite cu graffiti, ziduri care comunică prin muțenia, încremenirea lor, mai mult decât comunică personajele din cauza zidurilor invizibile dintre ele. Să-l luăm, de pildă, pe Cristi (Dragoș Bucur): absorbit de cazul pe care vrea să-l rezolve, înalță ziduri între el și șef (dărâmate maieutic, culmea, într-un plan-secvenţă static, potenţat şi de interpretarea hiper-minimalistă ce-l poate aşeza pe Vlad Ivanov, în rol de "despot luminat", fix lângă Robert de Niro în rolul despotului întunecat din Angel Heart), între el și colegi (Nelu, băieții de la evidența populației, colegul cu burtă care vrea să joace lab-tenis), între el și ținta pe care o urmărește, între el și nevastă-sa (pulverizate de o melodie a Mirabelei Dauer). Unele cad, cele mai multe rămân în picioare.

În secția de poliție, dilemele etice se rezolvă cu DEX-ul. Teoria pe care Porumboiu ne-o demonstrează strălucitor e că între etica retoricii (reprezentată de șef) și retorica eticii (polițistul) există un interval, un spațiu al survolului moral pe marginea prăpastiei dintre litera și spiritul legii. Litera protejează interesele majore ale societății, spiritul disjunge, încearcă să remedieze imperfecțiunile legii în raport cu un individ anume, cu particularitățile unei situații. Ăsta e miezul conflictului. A aplica legea în spiritul ei înseamnă a fi subversiv, a abdica de la rigoare, a introduce un soi de arbitrariu controlat, a favoriza infractorul, în cele din urmă. Iată de ce, ca "om al legii" nu trebuie să te complici cu astfel de chestiuni. "Eu cred că tu ai uitat ce ești. Caută la polițist", îi spune comandantul mai tânărului său subaltern, deja sastisit de atâta didacticism, și cu asta desface nodul gordian al unei conștiințe ce nu vrea să se încarce în prezent ("nu vreau să-i distrug viața") pentru că are o reprezentare a viitorului ("oricum, în câțiva ani legea se schimbă și nu o să mai ajungă la pușcărie pentru consum"). Desigur, reprezentarea e mai degrabă pragmatică decât filosofică și îi dă dreptate lui Jankelevitch: "legea este fondatoare de viitor".

I se reproșează regizorului umorul precar, de parcă ar face - declarat - comedii spumoase. Treaba asta e de-a dreptul absurdă. Și gratuită. Tare mi-e teamă că cei care emit grozăvia nu au acces la umorul practicat de Porumboiu. Altfel spus, cam la ce ar trebui să recurgă el pentru ca nemulțumiții să râdă? La glume de tip Garcea sau Police Academy? Slapstick? Nu înțeleg! A fost sau n-a fost e o sărbătoare a umorului de toate felurile (verbal, non-verbal, sec) ce poate fi circumscris inclusiv teoretizărilor pretențioase (Bergson, Jankelevitch etc.). În Polițist, Adjectiv umorul e dozat după alte criterii, e adaptat la condițiile de trafic ca să zic așa, fiindcă Porumboiu a apucat-o sănătos pe autostrada deconstructivismului. Chiar și în atari condiții, mie poanta cu "păzesc groapa" mi s-a părut genială, la țanc introdusă și am râs. La fel cea cu "n-am să las nicio lingură" sau cu "pasta fără periuță". Excelente și ca factură, dar și ca amplasare sau deplasare a accentului. Nu au cum produce o hăhăială generală, ci o "rumoare de fond" (întâmplător, definiția pe care Cioran o dă râsului) și ăsta e maximum de efect scontat/acontat de cineast.

Într-un design rece, a la Bresson, doar semnele sunt calde (conform dihotomiei postulate de McLuhan). Ele comunică, suplinesc cuvintele, preiau rolul acestora și dacă nu le vezi, vezi doar țigările "sudate" de Cristi și așteptările lui interminabile, vidate de sens, de unde și burzuluieli trapezoidale de genul ce film e ăsta în care non-acțiunea se ține scai de tine și te agasează în fiece clipă? Și ce e cu atâta "timp real", Porumboiu nu a auzit de montaj? Mai o tăietură, mai un flashback, mai two days later și iată, avem ritm, avem mișcare etc. Așa se face film, ce naiba? Porumboiu a auzit cu siguranță de montaj, însă preferă în locul manipulării formale a planurilor, manipularea subtilă a materiei prime primare: realitatea.
P.S.: Finalmente, am decis să pun şi o fotografie, însă nu din film, ci din sală, înainte de proiecţie (într-o sâmbătă, ora 12.25). It speaks for itself...

17 comentarii:

als spunea...

wow! the best 'review' dspr 'politist' pe care l-am citit - bravo!
la aia cu groapa am ris si eu rau de tot (+ k tanti de la magazin e geniala)

ce-mi place e k ai sesizat f bine k, da, exista 'semne' (n-ar avea cum sa NU existe!) & k exista 'manipulare' (chit k f subtila - ce cinematograf e ala care nu manipuleaza?!). vad textul tau k o polemica subtila cu 'viziunea gorzo' ;)

ps eu inca n-am scris dspr consistent; astept sa mai treaca un timp pt a-l 'apuca' dintr-un unghi care n-a fost tocit

cinesseur spunea...

wow! mulţumesc. mai mult decât flatante vorbele tale...

am remarcat că nu ai scris nimic şi exact la genul ăsta de aşteptare, în ton cu filmul, m-am gândit :) în felul meu, am lăsat şi eu să treacă prima săptămână de expunere, dar între momentul vizionării şi al scrierii n-a trecut decât o zi. mi-a fost teamă să las mai mult la macerat, pentru că apoi n-aş mai fi scris nimic (obiceiul casei!).

mulţumesc încă o dată!

als spunea...

eh, nu e o abstinenta totala: am scris un fel de "preview" de la cannes + o mica cioaca in ult obs. cultural... :)

cinesseur spunea...

când am zis nimic nu am zis nimic-nimic, ci nimic în sensul celor spuse de tine.

on the other hand, să înțeleg că mai ai timp să te ții de cioace :)))?

als spunea...

logic: cioacele imi iau putin timp ;)

ps a fost misto aseara la lansarea cartii dspr truffaut...

cinesseur spunea...

nu am ajuns acolo, deşi aveam în plan :( dacă ajungeam, acum te vedeai în poză ;)

L'emmerdeur spunea...

cam aceeaşi scenă se întâmpla şi când am fost eu să îl văd. O sală Studio goală. Într-un fel, m-am bucurat şi am respirat uşurat atunci când am văzut că nu voi fi nevoit de o domnişoară preocupată de telefonul mobil sau vreun "circaş" aşa cum mi-a fost dat să văd la 4.3.2. Pe de altă parte, e crunt săvezi cum cei mai mulţi dintre cei care suferă de "blogoree" tratează un film în termeni de "mi-a placut" sau "nu...". Pe mine, personal, întâlnirea cu filmul lui Porumboiu m-a încântat. Am plecat mulţumit că am văzut un film care a creeat cel puţin două scene cult ale cinematografiei române.

cinesseur spunea...

eu aveam în facultate un prof de sociologie care spunea ceva de genul: în termeni de "mi-a plăcut/nu mi-a plăcut" vorbesc vânzătoarele despre ultima telenovelă. dacă vreţi să fiţi cât de cât riguroşi în expunere şi să vă ia cineva în serios evitaţi genul ăsta de judecăţi.

am încercat să mă ţin de vorbele lui cât am putut de-atunci înainte (sau înapoi, având în vedere timpul la care vorbesc?) :))

als spunea...

probl nu e 'mi-a placut/nu mi-a placut' (asta e gradul zero al gustului & ar trebui incurajat), ci faptul ca se sare peste 'nu mi-a placut' direct la 'e o porcarie de film!'

cinesseur spunea...

...şi o problemă derivată din acel "e o porcărie de film" e că asta ţine loc de orice alt argument. cum ar veni, e o axiomă!

als spunea...

e-xact! :)

cinesseur spunea...

@als: Anca G. s-a plictisit şi consideră filmul "slăbuţ". îl face aproape zob în ALIA. asta da polemică subtilă la "viziunea Gorzo"! subtilă ci parul...

als spunea...

dk vrei sa te enervezi cu adevarat, citeste ce-au scris 'surorile marx'...

iar dk vrei sa (te) rizi, citeste-l pe grid modorcea ;))

cinesseur spunea...

bun, acum că am citit, pot să mă întreb şi eu ca mircea badea, fiindcă ăla e nivelul, "(noi) în ce ţară trăim?".

am remarcat că ai amintit textul ăsta pe blogul marxistelor ;) mulţumesc frumos, da' nu mă băga în gura babelor, plizzz, n-am de gând să polemizez (şi) cu ele. mi-ajunge Gorzo :)))

uite-aici, something for the pain: http://superjitea.wordpress.com/2009/07/08/regizor-adjectiv/. fain scris!

als spunea...

deci:
1 am amintit txtu tau k sa le-nkid gura; n-o sa se-ntimple asta evident, ele vor clempani mai departe in coltul lor, tu n-o sa stii k nu intri acolo, end of story
2 msi pt link
3 dupa cum vad eu lucrurile, se pune de-o bataie pt 'hernani' ce n-a vazut parisul (lol; evident k nu cred asa ceva; vremurile alea s-au DUS - & mai ales AICI!)
4 dupa ce te plictisesti cu porumboiu, take a look pe blogul lui egon, unde e un frumos reminder la asta: http://cocosiinegri.blogspot.com/2009/07/unnamable.html

Mircea Nancă spunea...

Bine scris. Foarte trista fotografie. E promovat prost? Sau trebuie sa ia Oscar sa isi miste romanii fundurile?

cinesseur spunea...

@Mircea: bine-ai venit pe-aici, sper să mai treci :)

promovare, hai să-i spun deliberată în sensul organizării de către distribuitor a vreunei campanii (așa cum a făcut Mungiu cu "432", de exemplu) eu n-am văzut. în schimb, filmul a fost mediatizat pe televiziunile generaliste sau de știri atunci când a fost premiat la Cannes și la TIFF. din această perspectivă, cred că da, Oscarul ar fi un impuls pentru români, numai că nu văd întâmplându-se prea curând minunea asta (filmul lui Porumboiu e propunerea CNC pentru Oscar, însă eu nu îi dau nici o șansă să se califice în primăvara americană, darmite să-l și ia). cum zicea și un reputat critic "noul val românesc" va fi ucis de indolența birocratică a statului român.

p.s.: mulțumesc pentru aprecieri. te mai aștept pe Cinesseur!