Hello, strangers!

Hello, stranger...

This is a private (from time to time) blog for my cinematic obsessions and scintillating (one-sided) reflections about movies. Feel yourself at home!

08 martie 2010

Oscar şi tanti Sandra

După toate câte s-au întâmplat aici şi-aiurea, presupun că vă interesează ce cred despre a 82-a ediţie a galei premiilor Oscar. Ei bine, nu mare lucru. Chestiunea e simplă: statuetele s-au distribuit, aproape ca în fiecare an după trei mari criterii (diferenţa e dată, de fiecare dată, de ordine) : emotional, political corectness & professional (la secţiunile principale, acesta din urmă funcţionează doar atunci când evidenţa e atât de zdrobitoare încât nu poate fi escamotată, aşa cum a fost cazul la actor în rol secundar, unde, anul acesta, Christoph Waltz era practic de neocolit).

Evident, emotional rimează de cele mai multe ori cu mediocritate şi rimelează întotdeauna la fix gustul comun al unui corpus social cu aşteptări limitate (vezi categoria Best Actress in a Leading Role - Sandra Bullock, chit că şi cea masculină ar putea intra în discuţie, însă cu o poveste resurectiv-inspiraţională de tip Crazy Heart e complicat să-l recompensezi pe Colin Firth pentru un rol neortodox, în condiţiile în care A Single Man vine din zona indie, spre deosebire la vremea lor de Philadelphia sau Brokeback Mountain care aveau binecuvântarea marilor studiouri). Finalmente, de-asta se numesc premiile Oscar şi nu Critics Choice Awards.

The Hurt Locker
e, fără îndoială, un câştigător merituos, hitchcockian până în pânzele albe, bine făcut, bine strunit, dar mă tem că oscarizarea sa pe un mix de tip emotional - professional nu va opri intervenţia USA în Irak aşa cum am auzit (o tâmpenie, desigur!). Dacă ar fi să mă menţin în sfera asta de utopian wishful thinking aş zice că mai curând aş vedea The Messenger capabil să influenţeze o potenţială repliere mentalitară (subiectul în sine şi maniera de a-l etala sunt chirurgie pe cord deschis).

Personal mă bucur că au dat de pământ cu Avatar (iar trebuie să spun că nu mă aşteptam, având în vedere vechile năravuri) şi consider că decizia de a-l surghiuni în sectorul „tehnicalităţilor” e înţeleaptă, deşi Oscarul pentru imagine e, totuşi, deplasat, prin raportare la Das Weisse Band şi odată ajuns aici, nu-mi pot ascunde indispoziţia faţă de afrontul adus producţiei lui Haneke, marele perdant al serii, exact pe tipicul de anul trecut când toată lumea se aştepta la Waltz With Bashir şi a ieşit Okuribito. Laureatul de acum - El secreto de sus ojos - e un film în genul „de ce nu putem face şi noi (americanii) aşa ceva?” (cum de ce? pentru că există prea mulţi băgători de seamă pe lângă scenarişti, iar aceştia n-au suficient sânge să nu cedeze presiunilor), decent, bine şurubărit - şcoala argentiniană, totuşi - însă nici pe departe apropiat, conceptual şi stilistic, de Das Weisse Band sau Un prophète (impresia mea e că s-a ţinut cont de justa răspândire geografică a bolii, pardon premiului, Europa luându-şi porţia în 2006 şi 2007).

Despre Inglourious Basterds ce să zic? În afară de faptul că Tarantino a fost genial cu anticipaţie alegând acest titlu („no love, no glory”), nimic.

3 comentarii:

als spunea...

presupun k nu te-ai uitat (k nici eu de altfel), dar e clar k ai bifat muuult mai multe titluri k mine - dk eu nici macar argentinianul nu l-am vz! :))

total de acord cu ce-ai scris: 'avatar' - pus unde i-e locul, 'hurt locker' - un pic 'gonflat', dar hei: mai bine asa decit cu 'basmul 3d' pe post de 'lotr' new age ;P

sincer, m-asteptam k 'i.b.' sa ia SI la scenariu original (o merita cu prisosinta!). insa cred k 'weisse band'-ul dlui haneke a fost deja supra-premiat (nu mi se pare peste 'cache'!). as fi preferat sa ia 'un prophete' - sau macar 'la teta asustada', dk tot s-a pus de-o 'de-europenizare' k anul trecut...

ps si k sa nu ma dezmint: e 'politically correct' sau 'political correctness'; tertium non datur ;)

cinesseur spunea...

@als: merci pt observatie, s-a remediat eroarea (cu ocazia asta ami mai gasit cateva, dovada ca ma grabeam sa nu ratez editia :D)

fireste ca nu am urmarit festivitatea, nu mai fac asta de secole. in schimb, ca niciodata aproape, am reusit sa vad cam tot ce a intrat in competitie (exceptiile se numesc Precious - m-a "oribiliat" trailerul - si Last Station), insa le am in queue.

de acord si eu ca "IB" ar fi meritat Oscarul la acea categorie (i se putea acorda la o adica un fel de suprapremiu: "cel mai original scenariu original"), insa nu excelenta e recompensata de AMPAS, ci mediocritatea stralucita. alegerea lor, actually!

in ansamblu, nu a fost o editie chiar proasta, desi decizia cu 10 in concurs a fost/e populism curat. dupa mine, cel putin 5 din nominalizari nu aveau ce cauta acolo.

pantacruel spunea...

nu stiu ce mi-a venit, dar de data asta m-am uitat la oscaruri (am pus ceasul sa sune pe la 5.00).
eu ce as mai putea spune in plus?
a, da, ca a fost f plictisitor si prea previzibil - fara nici o bomba, chiar daca a castigat filmul ala cu bombe.
imi pare rau ca n-am pariat cateva sute de euroi pe castigator! (de fapt am bagat un euro pe 'hurt locker' si inca unul pe 'i.b.'...) :)