Hello, strangers!

Hello, stranger...

This is a private (from time to time) blog for my cinematic obsessions and scintillating (one-sided) reflections about movies. Feel yourself at home!

02 mai 2012

7 (+ 7) filme pe care nu trebuie să le rataţi la FFE

FFE, adică Festivalul Filmului European (3-27 aprilie) care în acest an se prezintă cu o selecţie premium. Mă aşteptam şi nu prea, având în vedere experienţele (horror & light horror) trăite la câteva din ediţiile precedente, dar cel puţin acum e (de) bine. Fiindcă am reuşit să parcurg înaintea voastră aproape întregul playlist, îmi permit să vă propun 7 titluri pe care ar trebui să le aveţi în vedere (cu sau fără mandat de aducere, bilet sau intrare liberă), mai ales dacă vă aflaţi în Bucureşti, Braşov, Timişoara, Târgu Mureş şi Iaşi.

***** Le Havre (uvertură) [3 mai, ora 19.30]: un film de Kaurismaki e întotdeauna un eveniment în sine, prin urmare nu se ratează indiferent de numărul snobilor sau cinecocalarilor pe care în mod sigur îi veţi întâlni în sală (CinemaPro). De altfel, în Bucureşti, finlandezul protostângist are parte de o microsecţiune specială, Close up, în cadrul căreia vor fi proiectate Lights in the Dusk (2006) - 5 mai, ora 15.00, Cinema Studio, respectiv The Man Without a Past (2002) - 5 mai, ora 15.00, acelaşi Cinema Studio. Extraopţiuni, desigur!

***** [pilier dreapta] L’Apollonide - Souvenirs de la maison close (dir. Bertrand Bonello, Franţa, 2011): jurnal de bordel modern în care o doamnă cu cicatrice pe chip (a zis cineva Unforgiven?) se întâlneşte cu clienţi angoasaţi/damnaţi/alienaţi de tip Marcel Proust. În jurul lor, ne trec prin faţa ochilor zglobii vieţi de doamne şi domniţe. Inenarabil!

***** [pilier stânga] Sult/Hunger (dir. Henning Carlsen, Danemarca, 1966): ecranizare de o austeră eleganţă după faimosul roman Foamea semnat Knut Hamsun. Pentru că sunt destul de rare cazurile în care un film se ridică la nivelul cărţii de la care porneşte, iar acesta e unul din ele, a-l rata e impardonabil pentru un blazon ce se respectă.

**** [flanker dreapta] Once Upon a Time in Anatolya (dir. Nuri Bilge Ceylan, Turcia/Bosnia şi Herţegovina, 2011)


**** [flanker stânga] The Mill and the Cross (dir. Lech Majewski, Polonia/Suedia, 2011)

Despre acestea două tot ce vreau să spun e să mergeţi (în orb, deocamdată!) pe mâna mea. Voi reveni cu detalii cât de curând într-un post-surpriză pe care-l pregătesc de pe la sfârşitul anului trecut....!

*** [demi de mele] King of Devil’s Island (dir. Marius Holst, Norvegia, 2010): un fel de Shutter Island în care prizonierii (sistemului de educaţie) sunt elevi de liceu. Minimalism stilistic şi rigurozitate narativă tipic scandinave.

*** [taloneur] Play (dir. Ruben Östlund, Suedia/Danemarca/Finlanda, 2011): au fost destui cei care au cârtit împotriva lui Haevnen cum că nu şi-ar merita Oscarul pentru film străin. De parcă The Artist ar merita li(t)ota de statuete.... Ei bine, filmul ăsta, care tratează violenţa într-un registru tectonic siderant, ar trebui să le închidă gura tuturor nemulţumiţilor de serviciu.

Alte opţiuni: También la lluvia (pentru Gael Garcia Bernal), Parked (pentru Brendan Gleeson & his exquisite irish accent), Le gamin au velo (Dardenne at their finest, again!), Le refuge (un Ozon impecabil, chiar dacă nu la fel de strălucitor ca altele), Der Sandmann (când aţi văzut ultima oară un film elveţian? dar un film elveţian bun?), Les Neiges du Kilimandjaro (un alt fel de marseieză) şi Păcătoasa Teodora (pentru un dram de culoare locală extrasă din cadru monahal).

Programul pe oraşe, zile, ore şi săli în linkul din deschiderea prezentului post.