Hello, strangers!

Hello, stranger...

This is a private (from time to time) blog for my cinematic obsessions and scintillating (one-sided) reflections about movies. Feel yourself at home!

19 octombrie 2009

Gorzo (e)pistolar

Pe vremea când Andrei Gorzo era un (ne)muritor de rând și nu un respectabil & respectat critic de film, adică în urmă cu aproape 15 ani, omul nostru (aș putea spune din Havana, știu că-i plac şi filmul şi romanul, că doar sunt scrise de Graham Greene, one of his darlings) trimitea scrisori pe adresa unei reviste care, la ora actuală, se mai găseşte doar în colecţii: Noul Cinema. Având în vedere că tuturor ni s-a întâmplat asta cel puţin o dată în viaţă (eu, de pildă, am expediat nenumărate epistole către tot felul de publicaţii cu profil rebusistic, unele m-au şi publicat, altele mi-au răspuns la Poşta redacţiei, respectiv ignorat), n-aş putea spune că descoperirea e o mare surpriză.

Surprinzător e faptul că încă de la vârsta aceea, fragedă, presupun eu, Gorzo combătea cu aplomb şi demonstra o solidă cultură cinematografică, atuuri care-l scoteau din mulţimea de fete şi băieţi care cerea fotografii sau postere cu Tom Cruise, Richard Gere sau Jennie Garth (Kelly din Beverly Hills 90210), atuuri remarcate, de altfel, şi de responsabilul de rubrică, Dumitru Solomon. Care, totuşi, nu se poate abţine să nu-i recomande o dietă mai săracă în epitete (impecabil, uluitor, magistral etc.), repetate mult prea des!

Aşadar, dacă vă interesează frânturi din opiniile dense/condensate ale unui Gorzo aflat la început de drum (peste un an şi-un pic, în '96, va deveni colaborator permanent al revistei, numai că, în anul următor, NC va sucomba, concurenţa cu ProCinema fiindu-i fatală) despre Psycho, The Birds, Vertigo (se pare că, în vara lui '94, autorul făcuse o supradoză de Hitchcock), Sleuth, Lenny, Gandhi, Scent of a Woman, varianta Pacino sau Schindler's List, daţi dublu click pe imaginea din mijloc. Aşa, ca fapt eminamente divers, în numărul cu pricina (1/1995), ALS cred că are o cronică la un Ivory (Howards End sau The Remains of the Day, nu mai reţin exact, dar fac update-ul spre seară, când ajung acasă!).

Update (luni, 19 oct., ora 8 PM): Am ajuns acasă, am verificat și verdictul e as it follows: memoria mea are grabnică nevoie de un upgrade. Asta deoarece încurcă foarte des lucrurile, iar în acest foarte particular caz realitatea e aşa: ALS are o cronică la un Ivory (The Remains of the Day), însă ea apare în numărul din noiembrie 1994 nu în cel din ianuarie 1995.


22 de comentarii:

als spunea...

o, tempora! numai uitindu-te la coperta 'noului cinema' si-ti revin in minte toate naivitatile epocii ('de tranzitie')...
uitasem cu totul k 'n.c.' avea respectiva rubrica gen 'posta redactiei'! apoi, opiniile lui gorzo erau mult mai entuziaste pe-atunci - ce-i drept, si filmele comentate erau mai 'bune', k sa nu zic 'perfecte', 'magnifice',
'impecabile' etc :)
amuzant si numele celui caruia i se raspundea imediat dupa - un anume 'd.c. saibar'!! ce s-o fi ales de el, ce-o mai facea?...

ps habar n-am dspr care ivory scriam atunci, trag nadejde sa fi fost 'the remains...', care mi-a placut mai mult

pantacruel spunea...

iarasi s-a bagat als in fata mea! :p
misto insemnarea. o sa sar si eu cu gura, dar mai tarziu. ca mai am cate ceva de facut :)

p.s.
ce vremuri, cat de naivi eram cu totii...

pantacruel spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
pantacruel spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
pantacruel spunea...

eu ii trimiteam scrisori maestrului nae caranfil la 'varstele peliculei'.
ramaneam fara suflare cand imi auzeam numele "elevul x ne-a trimis o noua scrisoare din care citez...", ii marturisisem ca sunt elev in clasa a X-a parca.
desigur, emisiunea avea mare audienta, neexistand decat 2 canale tv, si ca atare am devenit peste noate 'cinefilul' oficial al liceului si al grupului de prieteni! :D
vorba lui leo, o tempora!

sunt la fel de curios si eu ce s-a intamplat cu stimabilul domn saibar. sa nu fie cumva una si aceeasi persoana cu 'pitbullul' din zilele noastre ;)

cinesseur spunea...

ohohoooooo, "vârstele peliculei"... mă uitam cu un soi de religiozitate la emisiunea aia. chiar am participat la unul din pariurile pentru Oscar-uri (alea din '92), însă dragă P., după reputația pe care deja o cunoști din rezultatele catastrofale înregistrate nu mai departe de anul ăsta, am pierdut cu succes!

acel domn șaibăr nu e pitbull. pitbull are alt nume, mult mai sonor (raportat la vremurile pe care le trăim) :D!

dragoş c spunea...

ce impresii imi trezeste noul cinema! eu puneam posterele de la mijloc pe peretii caminului studentesc... ehe, taica, ce vremuri...

als spunea...

pai da, tu puneai postere pe pereti, altii colectionau texte... cine-i mai cinefil? ;P

dragoş c spunea...

@evident, eu :) pt ca traiam alaturi de actori tot timpul.

als spunea...

'the actors are cattle', zicea marele hitch ;)

claude spunea...

@als: Cred ca Hitchcock zicea ca actorii trebuie tratati ca pe "cattle", nu ca ar fi "cattle"...

cinesseur spunea...

@claude: bine-ai revenit, domnule! cât despre Hitch, zicea clar că actorii sunt "cattle". inclusiv eu i-am citat vorba asta, aici: http://cinesseur.blogspot.com/2009/08/ultimele-doua-din-primele-zece.html

claude spunea...

@dj: Bine v-am gasit, domnilor!
Acum doua seri l-am auzit cu urechile mele pe Hitchcock spunind intrun documentar(citez): "S-a spus despre mine cum ca as fi zis ca actorii ar fi cattle. Ce am spus, de fapt, era: Actorii trebuie tratati ca pe cattle. Sunt prea gentleman sa-i fi facut pe actori cattle". E adevarat ca tonul era de tongue-in-cheeck, dar orisicit. Pot produce dovada la nevoie :-)

cinesseur spunea...

@claude: te cred, dar sună mult prea bine citarea aproximativă... :)))

mă consolez cu ideea că Antonioni nu a mai apucat să-și retracteze/nuanțeze definiția aceea teribilă cu volumele în spațiu :)

als spunea...

@ claude: stiu unde a 'retractat', dar sa nu fim naivi: hitch a dat-o la intors, era intr-adevar un-gentlemanly sa REPETE ce spusese ;)

si-n fond & la urma urmei, dk intram in analiza de text, ce vrea pt k sa insemne sa 'tratezi k pe vite'?! nimic altceva decit a-i TRANSFORMA in vite! actorii nu 'sint' vite; actorii devin vite!

so, whichever way it says, the cattle stays :P

claude spunea...

@als: OMG. Ce ne-am face fara nuantze pe lumea asta?

Chambord spunea...

Care "cattle" domnilor ? Actorii nu sunt nici mai mult nici mai putin decat niste cartofiori (Lars von Trier: “I think working with actors is a little bit how a chef would work with a potato…”). Poftim de serviti un kil de marfa proaspata de la nea Lars: http://www.indiewire.com/article/2009/10/20/lars_von_trier_interview/

Chambord spunea...

lars_von_trier_interview/ este finalul linkului. a fost trunchiat in postul anterior, independent de mine.

als spunea...

deci actorii = mincare de cartofi cu carne de vita...? :)))

claude spunea...

@als: OMfG. Si astia de tinem post permanent, ce ne facem?

als spunea...

bietii de voi, cine va pune sa tineti post?

orcum, vaca e vegetariana, deci puteti consuma cu incredere ;P

Chambord spunea...

@als: Sigur. A se servi alaturi de un vin bun. :)