colaj: cinesseur |
Un tânăr şi şleampăt funcţionar (Jesse Eisenberg), rotiţă invizibilă într-un aparat birocratic opresiv. Depersonalizant. Orwellian. Kafkian. Brazil-izat. Micro-schizopolis. Excesiv de timid şi retras, multe ticuri, tendinţe maladive de lichefiere în prezenţa altor fiinţe umane, în special a femeilor. Mai precis a femeii de care e amorezat în sinea lui, o colegă de job aparent blajină (Mia Wasikowska). Pasionată de pictură în afara orelor de program. Spaţiu privat depersonalizat, tranzitiv, tranzacţional. O mamă internată în azil. Gadget preferat: telescopul. Folosit pentru spionarea pasivă a subiectului adoraţiei sale. Element disruptiv: angajarea în agenţie a unui tip care-i seamănă perfect. Fizic. Altfel, complet diferit: expansiv, popular, relaxat, ladies' man. Un alter ego, în fond. A better self wannabe. Externalizare a fricii şi responsabilităilor, splitare a personalităţii. Monadă multiplicată cu doi. Coşmar perfect, climatizat.
Am rezumat fără verbe The Double, comedie neagră intens(iv) colorată, complet diferită de Enemy, care trata tema dintr-o perspectivă aproape filosofică (o să detaliez într-un post viitor). Culori tari. Suprasasturate. Reflexii metalizate uneori. Unghiuri a la Wong Kar Wai, fetişizare a detaliilor şi uz al muzicii în aceeaşi manieră wkw-iană. Dacă Wong îşi ilustra poveştile cu hituri occidentale din anii 60-90 (sau cu prelucrări locale ale acestora), Ayoade alege piese pop-folk japoneze. Interpretate, în fond, de imitatori ai artiştilor occidentali (în cazul de faţă, Kyu Sakamoto şi Jacky Yoshikawa & His Blue Comets). Tonomatul e şi el prezent. Există şi muzică originală. Compusă de Andrew Hewitt. Diegetică, de regulă. Cadrele sunt stilizate, bibilite la milimetru. Ecleraj low key, atmosferă claustrofobică, geometrizată expresionist. Ayoade e un tip care şi-a făcut temele. Nu doar că mi-a captat curiozitatea, dar mi-a câştigat şi atenţia ;)
P.S.: Pe lângă temă (doppelganger), mai există o singură asemănare între The Double şi Enemy: galbenul muştarizat din câteva scene de interior, precum astea două.
Screenshot from Enemy |
Screenshot from The Double |