„Românca Adriana Rotaru, cunoscută pentru colaborările sale cu regizorul Francisc Ford Coppola, este producător al filmului cineastului american James Franco "Palo Alto", a cărui regie este semnată de Gia Coppola”. Asta e dintr-un comunicat al ICR New York preluat de Mediafax pe 30 aprilie 2014.
Ceea ce urmează e din acelaşi comunicat, deşi mai degrabă pare scris de departamentul de comunicare al ASE, universitatea pe care Adriana Rotaru a absolvit-o în România: „Pentru toate filmele cu Francis Ford Coppola şi nu numai, Adriana Rotaru a reuşit întotdeauna, ca producător, să se folosească de cunoştinţele sale acumulate în domeniul financiar pe care le-a învăţat în facultate şi să realizeze, într-un mod creativ, filme importante cu buget mic.” Lemn, mult lemn, pe principiul „fluieraş de fag, mult zice cu drag”.
De ce am citat din comunicatul ICR NY?
În primul rând, pentru că furnizează informaţii despre un român întâlnit pe genericul filmului amintit mai sus. A citi generice de final e o îndeletnicire de când mă uit la filme, iar a dibui nume româneşti în potopul patronimic de acolo era pe vremuri sinonim cu a descoperi comori în jocurile din copilărie. Acum nu mă mai bucur ca altădată, iau totul sub bemeficiu de inventar, şi uneori, cum a fost cazul acum, caut detalii.
În al doilea rând, deoarece textul conţine cel puţin trei erori majore, două în aceeaşi propoziţie: „Cel mai recent lungmetraj al lui James Franco, "Palo Alto", a avut premiera la ediţia din acest an a Tribeca Film Festival, care s-a desfăşurat la New York, în perioada 16 - 27 aprilie.”
Prima (detectabilă şi-n fraza de deschidere) are la bază o ambiguitate deliberat întreţinută (sper că asta e şi nu altceva), generată de practica nu tocmai onestă de a vinde o marfă prin intermediul numelor cu trecere la public, chiar dacă aportul lor nu e întotdeauna decisiv. James Franco e deja un star, consumatorii, în special gagicile, îl ştiu, deşi el face eforturi să fie acceptat şi de minorităţi de toate genurile (a se vedea Sal sau Interior, Leather Bar), iar din modul în care e formulată prima parte a enunţului, ştiut fiind că Franco e şi regizor, şi încă unul prolific, se poate înţelege că el e şmecherul suprem.
Pe logica asta, se putea spune la fel de bine că Palo Alto e cel mai recent film al lui Val Kilmer, mult mai notoriu decât James Franco. Problema e că Val Kilmer apare fizic în doar două secvenţe şi într-un cadru ghiduş:
Nu e cazul lui Franco, care aici se mărgineşte (vorba vine!) la a furniza materia primă pentru scenariu şi la a deţine un rol, dar nu principal. Prin urmare, deşi are parte de o expunere consistentă, nu se poate spune că filmul îi aparţine. Nici ca actor, nici ca regizor! Ca să nu mai spun că, dacă e să respectăm cronologia, la data apariţiei comunicatului, Franco avea deja 6 filme mai proaspete ca ăsta. A doua eroare: premiera lui Palo Alto n-a fost la New York! Poate cea americană, fiindcă premiera mondială a avut loc anul trecut, la Festivalul de la Veneţia, în secţiunea Orizzonti.
Bottom line: din punctul meu de vedere şi respectând realitatea din teren, formularea de la început ar fi trebuit să arate aşa: „Românca Adriana Rotaru, cunoscută pentru colaborările sale cu regizorul Francisc Ford Coppola, este unul dintre cei patru producători ai filmului "Palo Alto", a cărui regie este semnată de Gia Coppola. Unul dintre rolurile principale este deţinut de cineastul James Franco, cunoscut în general ca actor din filme precum....” Bla-bla!
That said, aş mai avea trei lucruri de spus (şi) despre film:
1. Debutul Giei Coppola în lungmetraj se vrea un update al clasicului Fast Times at Ridgemont High (1982). Diferenţa e dată de regie (Amy Heckerling) şi scriitură (Cameron Crowe) - superioare. Sau ca să folosesc o replică din film (îi aparţine lui Val Kilmer, în ipostază de scriitor ratat şi non-stop ameţit de droguri): You could have just corrected it. You didn't have to rewrite the whole thing. Iar Jack Kilmer e tare departe de electrizant-sălbaticul Sean Penn, aşa cum se prezenta el în anii '80!
2. Palo Alto = Fast Times... + The Virgin Suicides trecute printr-un ultra-degresat filtru Larry Clark/Gus Van Sant (adică fără greţoşenia şi cruzimea din filmele celor doi).
3. Everything runs in the family, everything's a family affair (detalii aici, la coada postului).