Screenshot from Don't Look Now (dir. Nicolas Roeg/1973)
Screenshot from The Blair Witch Project (dir. Daniel Myrick & Eduardo Sánchez/1999)
Scena din filmul lui Roeg a fost împrumutată cu sârg de zeci de producţii de gen, fără jenă şi fără discriminare (că doar ştim cu toţii cum e cu sursele de inspiraţie în artă), inclusiv cu partea a doua, cea în care fiinţa privită din spate se-ntoarce şi îşi arată chipul sluţit. Cel mai adesea este irosită dsau abuzată ca gag-revelaţie, dar mai sunt şi excepţii, între care Phenomena (de Argento) e prima ce poate fi citată. Cum ziceam, o regăsim în diverse contexte, de la slasher-e fără scrupule şi tot felul de alte cine-abatoare până la horror-uri light sau filosofice, fără sânge şi maţe pe pereţi, cum e şi acest The Blair Witch Project în care vedem doar nişte dinţi şi câteva ramuri împletite ezoteric.
De altfel, aici mi se pare că îşi şi găseşte cel mai bine rostul, reproducerea de faţă, nu totalmente fidelă (mai bine!), fiind printre cele mai bune finaluri din horror-ul modern. N-a fost uşor să-l păstreze: autorii s-au luptat din greu cu casa de distribuţie, ăia, mari specialişti, fiind de părere că o astfel de soluţie, prea simplă şi mai ales prea ambiguă, ar putea mofluza publicul (nu am verificat, dar cred că există, totuşi, un final alternativ, ce puţin pe dvd-uri). În cele din urmă Myrick şi Sánchez şi-au impus punctul de vedere, rezultând un omagiu de primă mână adus unui film care a făcut, după cum se poate observa, mulţi prozeliţi.
De altfel, aici mi se pare că îşi şi găseşte cel mai bine rostul, reproducerea de faţă, nu totalmente fidelă (mai bine!), fiind printre cele mai bune finaluri din horror-ul modern. N-a fost uşor să-l păstreze: autorii s-au luptat din greu cu casa de distribuţie, ăia, mari specialişti, fiind de părere că o astfel de soluţie, prea simplă şi mai ales prea ambiguă, ar putea mofluza publicul (nu am verificat, dar cred că există, totuşi, un final alternativ, ce puţin pe dvd-uri). În cele din urmă Myrick şi Sánchez şi-au impus punctul de vedere, rezultând un omagiu de primă mână adus unui film care a făcut, după cum se poate observa, mulţi prozeliţi.