Screenshot from Izgnanie/The Banishment (dir. Andrei Zvyagintsev/2007)
Screenshot from Shok* (dir. Jamie Donoughue/2015)
Prima e una din cele mai spectaculoase şi în aceleaşi timp îndrăzneţe imagini,
vorbesc de încadratură, dintr-un film foarte cuminte şi
calofil-tarkovskian: Izgnanie. Anunţă sau introduce finalul, unul deloc complezent.
Prin simetrie, a doua imagine e plasată la începutul unui scurtmetraj electrocutant, nominalizat la recentele Oscaruri la categoria Best Short Film, Live Action, fiind cu ocazia asta primul scurtmetraj albanezo-kosovar ce reuşeşte o astfel de ispravă (de ce regizorul e englez, asta-i altă poveste ce are legătură cu erupţia vulcanului islandez de acum câţiva ani). Cum ziceam, cadrul ăsta practic deschide filmul şi odată cu el o întreagă cutie a Pandorei din care ies, completamente neanunţate, amintiri întunecate dintr-un război anapoda (ca să parafrazez parţial un titlu sartrian celebru).
* În albaneză, shok înseamnă prieten. Asta ca să nu avem vorbe că lipsesc litere sau ceva de genul.
Prin simetrie, a doua imagine e plasată la începutul unui scurtmetraj electrocutant, nominalizat la recentele Oscaruri la categoria Best Short Film, Live Action, fiind cu ocazia asta primul scurtmetraj albanezo-kosovar ce reuşeşte o astfel de ispravă (de ce regizorul e englez, asta-i altă poveste ce are legătură cu erupţia vulcanului islandez de acum câţiva ani). Cum ziceam, cadrul ăsta practic deschide filmul şi odată cu el o întreagă cutie a Pandorei din care ies, completamente neanunţate, amintiri întunecate dintr-un război anapoda (ca să parafrazez parţial un titlu sartrian celebru).
* În albaneză, shok înseamnă prieten. Asta ca să nu avem vorbe că lipsesc litere sau ceva de genul.