colaj: cinesseur |
Pe scurt, lucrurile stau aşa: într-o zi ploioasă şi întunecată, brăzdată sacadat de tunete şi fulgere, o actriţă (?) se prezintă la o audiţie pentru rolul titular din spectacolul montat de un micuţ teatru parizian. Ajunge cu mare întârziere, nu mai e nimeni în sală în afară de regizor, aflat şi el pe picior de plecare. Afurisindu-şi soarta potrivnică printr-un joc perfid de-a autocompătimirea şi alintul, încearcă să-l convingă să-i acorde o şansă. El nu pare deloc receptiv, ba chiar îi interpretează greşit insistenţele şi outfit-ul sumar pe care şi-l etalează extrem de rapid în ideea (fals ingenuă) de a intra direct în pielea (neagră şi sexy) a personajului şi de a câştiga timp. Şi totuşi, va consimţi!
Ceea ce pare (pentru scurt timp) un hatâr făcut unei nebune se va transforma treptat într-o teribilă inversare de roluri în termeni de dominaţie, putere, supunere, exploatare şi umilire. Din clipa în care va capitula aparent înduioşat, pentru că nici unul nu e animat doar de bune şi inocente intenţii, Thomas va deveni obiect de studiu şi de joacă în mâinile Vandei (acestea sunt numele protagoniştilor).
Acela e momentul t0 al ratificării unei noi realităţi, punctul din care, alternând două viteze, dar deplasându-se în aceeaşi direcţie, asistăm la glisarea ireversibilă a raporturilor de forţe pe axa masculin-feminin. Sau la dispariţia „liniei mistice de demarcaţie” despre care vorbea Virginia Woolf, element esenţial al structurii dominaţiei masculine în universul social clasic. De altfel, sociologul Pierre Bourdieu, cel care a brevetat sintagma marcată de mine cu italice, e convocat şi invocat - la mişto - în dialogurile celor doi (la fel şi Derrida, dar nu numai).
Sunt doar poante intello, cochetării uşor mordante la adresa unei clase/caste de teoreticieni francezi care au întors chestiunea asta pe toate părţile. Ritmul însă e acelaşi: pe măsură ce Thomas se plasează în situaţii tot mai jenante, mai întâi din plăcerea masochistă de a dezamăgi, iar mai târziu din speranţa deşartă că doar-doar va recupera prin forţă şi mârlănie terenul deja pierdut, Vanda îşi securizează poziţia în ceea ce s-ar putea numi redesenarea economiei schimburilor simbolice (şi libidinale, de ce nu?). Până într-acolo încât, împins constant spre zonele atavice ale conştiinţei, Thomas îşi desfigurează sardonic personalitatea.
Posibilă ipostază a revanşei feminine, dar în mod sigur o chestionare într-o manieră ironic-critică a falocraţiei atotstăpânitoare, La Vénus à la fourrure îmi pare a fi cel mai bun şi eliberat de complexe film al lui Polanski de la The Pianist încoace. Şi cum Amalric este aproape un cvasi-doppelgänger al lui Polanski cel de acum 30 de ani, găsesc o tandră autoironie distribuirea sa în rolul unui regizor ce pierde lamentabil în lupta sexelor.