Tot despre un film al unui cineast iranian şi-n ediţia de faţă a acestei rubrici de week-end: Le passé/The Past de Asghar Farhadi. Ştiţi voi, tipul care a generat un fenomen cu Nader and Simin: A Separation, primind mai întâi Ursul de Aur, la Berlin, în 2011
şi apoi Oscarul pentru film străin, în 2012. Ei bine, acest nou film, turnat sub flamură străină (Franţa/Italia) şi selectat în competiţie la Cannes, rămâne aproape de subiectul abordat anterior: divorţul şi traumele pe care acesta le lasă în vieţile celor implicaţi. Iar aici sunt destui: trei copii, toţi din căsătorii diferite, dar crescuţi de aceeaşi mamă (Bérénice Bejo) şi patru maturi, dintre care unul în comă ca urmare a unei tentative de suicid. Din motive sentimentale, desigur.
Deşi mai alambicată în comparaţie cu Nader and Simin, dramaturgia rămâne punctul-forte al filmului şi e sclipitoare. Intriga gravitează în jurul personajului feminin (Marie), aflat în punctul de a lua decizii capitale, deci cu atât mai vulnerabilă. Rolul pare c-a fost scris pentru Bérénice Bejo (The Artist) şi i-a adus premiul de interpretare feminină la Cannes. E şi meritul lui Farhadi, care-şi confirmă încă o dată stofa de specialist în lucrul cu actorii: fler în alegerea lor, dublat de ştiinţa de a-i împinge exact pe traseele potrivite şi de a-i retrage la timp de pe căile cheesy. Fără a fi sentimental (a se citi siropos), clişeistic sau tearjerker, Le passé impresionează prin sobrietate şi distanţa pe care o păstrează în permanenţă de restul producţiilor de gen.
Le passé poate fi văzut în seara asta, la Studio, de la 20.30, respectiv luni, de la 20.45, la Cinema Pro, în cadrul festivalului Les Films de Cannes a Bucarest.
Deşi mai alambicată în comparaţie cu Nader and Simin, dramaturgia rămâne punctul-forte al filmului şi e sclipitoare. Intriga gravitează în jurul personajului feminin (Marie), aflat în punctul de a lua decizii capitale, deci cu atât mai vulnerabilă. Rolul pare c-a fost scris pentru Bérénice Bejo (The Artist) şi i-a adus premiul de interpretare feminină la Cannes. E şi meritul lui Farhadi, care-şi confirmă încă o dată stofa de specialist în lucrul cu actorii: fler în alegerea lor, dublat de ştiinţa de a-i împinge exact pe traseele potrivite şi de a-i retrage la timp de pe căile cheesy. Fără a fi sentimental (a se citi siropos), clişeistic sau tearjerker, Le passé impresionează prin sobrietate şi distanţa pe care o păstrează în permanenţă de restul producţiilor de gen.
Le passé poate fi văzut în seara asta, la Studio, de la 20.30, respectiv luni, de la 20.45, la Cinema Pro, în cadrul festivalului Les Films de Cannes a Bucarest.