Titlul ca titlul, dar ideea lansată de Turambar (cel bun, presupun!) mi s-a părut irezistibilă. Periculoasă, deopotrivă, dar suficient de acroșantă încât să ignor primejdia. Ale sale le găsiți la locul crimei. Ale mele aici. Ale voastre dintru ale voastre. Sau unde vreți voi!
Ca de fiecare dată când se pornește de la o idee, ea - ideea - suferă. Modificări, desigur. În cazul de față, am adaptat așa: nu am făcut un clasament (asta nu înseamnă că-s puse de-a valma!) și am plusat cu trei mențiuni, după obiceiul casei. Bașca o precizare, poate fără noimă („ce-ai cu noi, mă?”): consider că fiecare film din cele de mai jos e un argument în sine, prin urmare nu mai e nimic de adăugat. Cu o excepție, o să vedeți care!
Filmele care m-au făcut om, deci! Sau cinesseur ;)
Modern Times (dir. Charles Chaplin*/SUA/1931)
Tôkyô monogatari aka Tokyo Story (dir. Yasujirô Ozu/Japonia/1953)
Ordet (dir. Carl Th. Dreyer/Danemarca/1955)
Tôkyô monogatari aka Tokyo Story (dir. Yasujirô Ozu/Japonia/1953)
Ordet (dir. Carl Th. Dreyer/Danemarca/1955)
Le notti di Cabiria (dir. Federico Fellini, Italia-Franța/1957)
Det sjunde inseglet aka The Seventh Seal (dir. Ingmar Bergman/Suedia/1957) - cel mai borgesian film al lui Bergman
Det sjunde inseglet aka The Seventh Seal (dir. Ingmar Bergman/Suedia/1957) - cel mai borgesian film al lui Bergman
Play Time (dir. Jacques Tati, Franța-Italia/1967)
Le Samouraï (dir. Jean Pierre Melville/Franţa/1967)
Le Samouraï (dir. Jean Pierre Melville/Franţa/1967)
2001: A Space Odyssey (dir. Stanley Kubrick/UK-SUA/1968)
Straw Dogs (dir. Sam Peckinpah/SUA/1969)
Lost Highway (dir. David Lynch/1997)
Lost Highway (dir. David Lynch/1997)
____________________________________________
Admişi fără loc sau primii sub linie:
The Maltese Falcon (dir. John Huston/USA/1941)
Citizen Kane (dir. Orson Welles/SUA/1941)
Chung Hing sam lam aka Chungking Express (dir. Wong Kar Wai/Hong Kong/1995)
*Dacă ar fi fost basc, i-ar fi scris numele așa: Txarli Txaplin. Just a joke!