Gus Van Sant in The Canyons (dir. Paul Schrader/2013)
E cel mai recent film al omului fără de care
Taxi Driver n-ar fi fost ceea ce este, Paul Schrader. Unii dintre voi ştiu: tipul nu-i tocmai cu toate acasă. Într-o vreme, vremea în care a scris scenariul pentru Taxi Driver, era şi fără casă, şi fără masă, părăsit de nevastă, dormea prin hoteluri sordide sau în maşină şi îşi redusese contactele umane spre zero. Practic, a fost el însuşi prototipul lui Travis Bickle, personajul pe care l-a integrat într-o naraţiune pe care a scris-o în doar 10 zile, cu pistolul pe masă. E doar o schiţă de portret mai mult decât sumară a unui cineast care n-a mai reuşit niciodată să atingă acel pisc, deşi a fost pe-aproape (Ragging Bull, The Last Temptation of Christ).
The Canyons apare după 5 ani de pauză, e filmat pe 1:33, alb-negru şi color, are la bază un scenariu semnat de Bret Easton Ellis, iar distribuţia e cel puţin eclectică: Lindsay Lohan, Gus van Sant aici, de faţă, şi James Deen, un star porno reciclat pe modelul Sashei Grey din The Girlfriend Experience (de Soderbergh), Victor of Aquitaine, muzician. Şi-a găsit cu greu un distribuitor, deşi se vorbea la un moment dat că va ajunge şi la Cannes. Nu s-a întâmplat, aşa că premiera va fi la toamnă. Pun aici şi trailerul ca să va faceţi o idee, două... Dacă nu era, n-aveam nici materia primă pentru acest post.
Cât despre Van Sant, a cărui apariţie nu-i tocmai un cameo în sensul clasic şi strict al termenului, el s-a mai autodistribuit fulgurant şi prin filmele sale. Un exemplu găsiţi aici.