Hello, strangers!

Hello, stranger...

This is a private (from time to time) blog for my cinematic obsessions and scintillating (one-sided) reflections about movies. Feel yourself at home!

24 septembrie 2010

Epistola lui Cătălin către Cinesseur

Cătălin, adică proprietarul acestui uberpersonalizat blog, e mare decorator de Kubrick. Decorator am zis? Silly me! Devorator trebuia. Gata, am remediat! Bun, şi ce-i cu asta? Păi mai nimic, cu excepția faptului că impulsionat de semi-maratonul Kubrick (improvizat aici săptămâna trecută!), sus-numitul mi-a trimis niște misive. Faine! În care îmi scria diverse, în general Kubrick related stuff. De pildă, că filmul său preferat e Dr. Strangelove. Not bad! Sau că nu văzuse, până la ora dialogului nostru, Eyes Wide Shut și The Shining (cele mai tăvălite de critică filme ale cineastului, said I). Și multe altele despre care nu o să fac vorbire fiindcă nu am ok-ul său.

După propaganda (în imagini!) aproape deșănțată făcută de mine adaptării ultraliber(al)e făcute de Kubrick după Traumnovelle-ul lui Schnitzler, Cătălin a trecut la fapte. Mici și mari! După comiterea lor, mi-a scris. Rândurile/considerațiile pe care le veți parcurge mai la vale. Le-am publicat după ce i-am cerut permisiunea. A zis da, "numai să nu se sperie cititorii". I-am garantat că nu se vor speria, fiindcă dacă discutăm în registrul ăsta, sunt gata speriați. Doar mă ocup de asta de un an și mai bine!

Ante P.S.: în afară de două pasaje pe care le-am scos cu de la mine putere (nu afectează cu nimic unitatea textului!), totul e așa cum a sosit de la expeditor. Presupun că lipsa diacriticelor nu o să vă incomodeze foarte tare. Dacă se va întâmpla, îmi cer scuze. Cătălin n-are nici o vină. Mie mi-a fost lene să le adaug! Lui nu pot decât să-i mulțumesc.

"ma gandeam ca se cuvine sa spun cateva cuvinte, acum dupa ce am vazut in sfarsit eyes wide shut! (...) disturbing yes, masterpice no! deranjant daca te supara nuditatea excesiva, altminteri nu; dar cum in zilele noastre nuditatea e prezenta cam peste tot, nu cred ca asta mai reprezinta o problema. de ce nu cred ca este o capodopera? pai in primul rand nu cred ca tom si nicole dau bine impreuna pe ecran, pentru ca eu cred ca pe tom l-ar avantaja sa fie impreuna cu cineva cu o, hai sa-i spun, personalitate mai putin puternica decat a lui; ori nicole kidman cred ca l-ar converti si pe diavol la crestinism... parerea mea, fara urme de misoginism sau altceva! (...) deci, ce faci daca nevasta iti spune intr-o seara ca te-a inselat cu un an in urma cu un ofiter? o iei razna si incepi sa te gandesti la toate femeile in preajma carora ai fost si cu care puteai oricand sa-ti inseli sotia, si timp de vreo 2 zile, transpuse in peste 2 ore de film incerci sa faci sex cu necunoscute, nu atat din dorinta sexuala, cat mai ales din dorinta de a-ti demonstra ceva... cred ca asta e punctul nevralgic al filmului; fiecare dintre cele doua personaje incearca (mai mult tom) sa si sa-si demonstreze ceva, ceva ce n-as putea spune cu certitudine ce este, poate ca este constatarea ca nu pot fi altceva decat ceea ce sunt! nu pot sa nu mentionez scena, luata in intregime, de la castel (asta mi-a placut mult)! asa de mult mi-au adus aminte costumele alea de the wicker man, iar scena in sine ar fi putut oricand fi pe dvd-ul filmului the clockwork orange la sectiunea director's cut:) alteori, filmul mi-aducea aminte de manhattan-ul lui woody allen! eyes wide shut nu mi-a generat vreo emotie puternica, iar de multe ori dialogurile si gesturile pareau cumva ridicole, ca sa nu mai spun de acordurile ce se auzeau uneori pe fundal, incercand sa dea gravitate momentului, si care erau, cel putin pentru mine, enervante. inchei prin a spune ca filmul cu siguranta nu este slab, are un inceput demential, dar apoi treptat, treptat, se pierde inexplicabil chiar daca unele secvente sunt la inaltimea debutului..."